Care este diferența dintre un psihoterapeut și un psiholog?

S-ar putea să adopte abordări diferite, dar acești profesioniști împărtășesc același obiectiv: să-ți revină sănătatea mintală.

Psihoterapeuți, psihologi, psihiatri, consilieri… Dacă vă gândiți să vorbiți cu un profesionist în domeniul sănătății mintale, toate denumirile diferite pot fi foarte confuze. Și dacă nu a fost deja destul de dificil, în Marea Britanie, diferențele dintre ele nu sunt întotdeauna atât de clare. Uneori, un psihoterapeut se va numi terapeut și ar putea chiar să ofere servicii de consiliere pentru a vă ajuta să faceți față. 

E de ajuns să bagi capul oricui. Și aceste tipuri de linii încețoșate pot face lucrurile puțin dificile atunci când încerci să-l alegi pe cel mai potrivit pentru tine. Având în vedere acest lucru, am făcut munca grea pentru dvs. și am clarificat definițiile. 

Ce este un psihoterapeut?

Psihoterapia – denumită uneori „terapie vorbită” – poate fi folosită pentru a trata indivizi, cupluri, familii sau chiar grupuri. În esență, implică să vorbești despre sentimentele tale cu un profesionist calificat pentru a te ajuta să depășești orice probleme pe care le poți avea. Indiferent dacă aveți de-a face cu stres și obiceiuri supărătoare sau cu o sănătate mintală precară, un psihoterapeut vă va ajuta să înțelegeți ceea ce vă deranjează. 

Pentru a face acest lucru, un psihoterapeut ar putea folosi o gamă largă de terapii vorbite diferite, inclusiv:

  • terapii cognitiv-comportamentale
  • psihoterapie sistemică și familială
  • terapii psihanalitice
  • terapii psihodinamice
  • terapii de artă și joc
  • psihoterapii umaniste si integrative

În mod confuz, „psihoterapeut” este un termen umbrelă destul de larg. Descrie pe oricine care este instruit să trateze oamenii folosind terapia vorbită, astfel încât poate acoperi pe oricine, de la psihiatri la psihologi. Se vor antrena cel puțin trei sau patru ani, dar poate chiar mai mult. De exemplu, dacă sunt psihologi, vor avea cel puțin șase ani de experiență sub centură. 

Deși există multe suprapuneri între ele, un psihoterapeut va adopta de obicei o abordare mai aprofundată decât cea a unui consilier. De asemenea, sunt mai bine echipați pentru a face față problemelor complexe de sănătate mintală, cum ar fi tulburarea de stres posttraumatic (PTSD) , tulburarea obsesiv-compulsivă (TOC) și tulburările de personalitate. 

În sesiunea dvs., ei vor crea un spațiu sigur pentru a vă descurca orice emoții și experiențe incomode pe care le-ați putea întâlni când creșteți. Apoi se vor uita la dificultățile și simptomele tale actuale. Aruncând o privire la imaginea de ansamblu, ei vor vedea cum experiențele tale trecute ți-au modelat cine ești astăzi. De-a lungul timpului, vei învăța să treci peste orice emoții dureroase sau îngropate pe care le poți avea. Și sperăm că în cele din urmă le vei procesa și vei renunța la rănirea pe care o simți.

Deoarece este un proces aprofundat, psihoterapia are de obicei un timp de tratament mai lung decât consilierea. Puteți merge la ședințe de 1-5 ori pe săptămână și puteți continua să vă vedeți terapeutul timp de șase luni până la câțiva ani, în funcție de cât de mult sprijin aveți nevoie. 

Ce este un psiholog?

A fi psiholog este o meserie incredibil de plină de satisfacții. Ei învață de ce oamenii gândesc, acționează, simt și se comportă așa cum o fac și îi pot ajuta pe oameni să depășească sau să controleze orice probleme pe care le pot avea. Calificarea nu este ușoară, totuși. Ei au nevoie de: 

  • o diplomă de psihologie acreditată de British Psychological Society (BPS)
  • Baza absolventă pentru calitatea de membru autorizat
  • o calificare postuniversitară acreditată în specialitatea lor

Psihologii sunt foarte bine pregătiți. Nu numai că au o diplomă de licență de trei ani, dar au și o diplomă postuniversitară de trei ani în specialitatea aleasă (de exemplu, psihologia consilierii sau psihologia clinică). Adaugă asta la anii petrecuți tratând oameni la fel ca tine și sunt bine echipați pentru a-i ajuta pe oameni să-și îmbunătățească bunăstarea mentală. 

Amintiți-vă că psihologii au studiat mult și din greu pentru a înțelege indiciile subtile pe care mulți dintre noi le scăpăm. Îți pot da seama când te reții, știu cum să te încurajeze să te deschizi și pot descoperi semnele revelatoare ale bolii mintale. În calitate de experți în domeniul lor, ei au ajutat atât de mulți oameni să-și recapete sănătatea mintală.

Ce este un psiholog consilier și un psiholog clinician?

Există o mare suprapunere între psihologii clinici și cei de consiliere. Ambii s-au specializat prin absolvirea unui doctorat de trei ani și sunt angajați în locuri de muncă similare, inclusiv universități, clinici comunitare de sănătate, spitale și cabinet privat. Sunt mai asemănători decât sunt diferiți. Cu toate acestea, este mai probabil să găsiți un psiholog clinician care lucrează într-un cadru spitalicesc decât un psiholog online de consiliere.  

Ambele sunt bine echipate pentru a trata o gamă largă de probleme de sănătate mintală, inclusiv anxietatea și depresia. Dar ei se pot confrunta și cu probleme la nivel de suprafață, cum ar fi stresul la locul de muncă , dificultățile relaționale sau îmbunătățirea personală. 

Psihologii consilieri au studiat o diplomă de psihologie de trei ani și apoi o diplomă postuniversitară de trei ani în psihologia consilierii. Și psihologii clinicieni au avut, de asemenea, șase ani de studii universitare, după ce au absolvit o diplomă de psihologie de trei ani și apoi o diplomă postuniversitară de trei ani în psihologie clinică. 

Te vezi pentru prima dată la un psiholog? Iată la ce să te aștepți

Poate fi deranjant să mergi pentru prima dată la un terapeut. Dar reamintește-ți ce investiție utilă va fi. Poate vrei să-ți gestionezi mai bine anxietatea. dezlănțuiți unele dificultăți în relație pe care le-ați avut sau pur și simplu aveți nevoie pentru a ajunge la rădăcina a ceva pe care nu prea puteți pune degetul. Răspunsurile pe care le căutați ar putea fi la îndemână. 

La consultația dumneavoastră inițială, dumneavoastră și psihologul dumneavoastră veți începe prin a vă cunoaște puțin mai bine. Vă vor întreba de ce ați decis să veniți la terapie , ce sperați să obțineți din asta și vă vor explora trecutul, precum și simptomele actuale. 

Odată ce terapeutul tău își va face o idee despre problemele tale, va întocmi un plan pentru modul în care le vei lucra împreună. 

Vrei să știi la ce te poți aștepta de la prima ședință de terapie online? Iată câteva puncte de reținut:

Ai incredere in instinctul tau 

Când vine vorba de sănătatea mintală precară, începerea conversației poate fi dificilă. Dar dacă găsiți un terapeut cu care faceți clic, poate face procesul mult mai ușor. Terapeutul tău nu este acolo pentru a fi cel mai bun prieten al tău (aceasta este ceea ce face ca această relație să fie atât de valoroasă), dar ar trebui să te facă să te simți complet confortabil și în largul tău. Amintiți-vă că nu numai că împărtășiți o parte din timpul dvs. cu terapeutul în fiecare săptămână, ci veți împărtăși și emoții personale și, uneori, vulnerabile. Prin urmare, vrei să simți că poți avea încredere în ei. 

Nu există doi terapeuți la fel și există unii cărora ați putea simți că vă puteți deschide mai mult decât alții. Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să ai încredere în instinctele tale și să te întrebi „este aceasta persoana potrivită pentru mine?” Dacă decideți că nu este, nu renunțați la speranță. Încercați pur și simplu să vedeți un alt terapeut. Călătoria ta terapeutică este profund personală, așa că este în regulă dacă nu este cea potrivită pentru tine. Doar continua. 

Asigurați-vă că participați

Ieși din terapie la fel de mult cât ai investit. Deci, dacă nu participi activ, probabil că nu vei găsi procesul la fel de valoros. Ține minte că terapeutul tău nu poate face toată munca grea pentru tine. Este un efort de echipă. Așa că fiți deschis despre cum vă simțiți, puneți întrebări și folosiți-vă timpul cu înțelepciune. 

Îmbrățișează-ți emoțiile

Dacă ai tendința să-ți îmbutelieze emoțiile, terapia poate părea o experiență complet străină. În trecut, s-ar putea să fi simțit că nu ați vrut să împovărați pe nimeni și că ați „ținut totul împreună” de ceva vreme. Pe măsură ce începeți să despachetați aceste sentimente profunde, puteți experimenta un răspuns emoțional intens. S-ar putea chiar să te prăbușești și să plângi – și asta e în regulă. Este complet natural și nu ai de ce să te simți jenat. Eliberarea acestor emoții reținute vă va oferi cu siguranță un sentiment copleșitor de ușurare.

Amintiți-vă că este confidențial 

Frumusețea terapiei este că orice spui rămâne strict confidențial între tine și terapeut. Asta înseamnă că nu trebuie să te abții. Amintiți-vă că terapeutul dvs. a studiat mult și din greu pentru a ajunge acolo unde sunt astăzi și, cu anii lor suplimentari de experiență practică, va fi văzut și auzit totul înainte. Acum este momentul perfect să scapi de tot de pe piept. Așa că fii deschis cu terapeutul tău și, mai important, fii deschis cu tine însuți.